TIPS & TRICKS

tip 1 afbeelding.jpg
Voordat je wegfietst

Even opladen...

Wij raden je aan om de gereviseerde accu van Mr. Accu de eerste keer volledig op te laden, vervolgens (zonder tussentijds bijladen) in één keer leeg te rijden, en weer bij te laden tot 100%. Dit wordt ook wel een volledige laadcyclus genoemd. Na minstens 5 volledige laadcycli wordt de maximale batterijcapaciteit pas bereikt. Als je deze fase doorlopen heeft kan je de accu weer gaan gebruiken zoals je voorheen gewend was. De overige tips zijn van toepassing zodra jouw batterij de maximale capaciteit bereikt heeft.

tip 2 afbeelding.jpg
Wees niet te zuinig

Gebruik je fiets gewoon!

Dit betekent niet dat je lomp met de accu moet omgaan maar dat je hem moet gebruiken. Je kan ook te zuinig met je accu om gaan door hem zo min mogelijk op te laden. Dit is alleen verkeerde zuinigheid. Als een accu namelijk vier maanden niets doet dan gaat hij zichzelf ontladen. Dit betekent dat hij uit zichzelf leeg loopt. De lading van de accu neemt daarmee af. Zorg dus voor voldoende activiteit door je accu te gebruiken en op te laden.

tip 3 afbeelding.jpg
Lekker temperatuurtje

Let op de temperatuur

van je accu

Wanneer je een Li-ion-accu opbergt voelt hij zich het prettigst bij een temperatuur van (ongeveer) 20 graden Celsius. Hoe lager de temperatuur, hoe sneller de zelfontlading plaatsvindt. Je accu is niet gebaat bij temperaturen van 5 graden Celsius of daaronder. De capaciteit van de accu kan dan tot 30% afnemen. De ideale temperatuur voor jouw accu is kamertemperatuur.

tip 4 afbeelding.jpg
Aan de lader

Wat een ontlading...

Je accu vindt het fijn om na gebruik (ongeacht de afgelegde afstand) direct opgeladen te worden. Het is alleen niet aan te raden om li-ion accu’s permanent aan de oplader te houden (met uitzondering van Accell en de ion-serie). Ons
advies is om de accu te ontkoppelen wanneer deze (bijna) volledig opgeladen is. Het meest optimale voor de levensduur is als de accu zo veel mogelijk tussen de 20% en 80% restlading houdt. Hiermee voorkom je de zogenoemde ‘diepteontlading’. Een ‘diepteontlading’ betekend dat de accu minder stroom heeft dan dat deze nodig heeft om op te kunnen starten en betekend dan ook meestal dat de accu niet meer te herstellen is. Mocht je jouw fietsaccu voor een langere periode van bijvoorbeeld 3 maanden niet gebruiken? Laad hem dan toch minimaal 1 keer per maand tot 80% op. Het gebruik van een snellader komt de levens snellader komt de levensduur van de accu niet ten goede en raden wij daarom af. En... nog even goed om te weten, gebruik nooit zomaar een andere fietsacculader die voor het grijpen ligt. Dit is slecht voor de accu.

tip 5 afbeelding.jpg
Gaan met die banaan

... oh nee, e-bike! 

Het is belangrijk om altijd even je bandenspanning te checken voordat je vertrekt. Een lage bandenspanning betekent namelijk een hoge rolweerstand. Door je fietsbanden op maximale spanning te houden (3,5 tot 4 bar) verbruikt je accu zo weinig mogelijk onnodige extra energie. En, denk bij het wegrijden altijd even aan je trapondersteuning. Wanneer je elke dag met de maximale ondersteuning fietst zal dit het slijtaeproces versnellen. Probeer dus ook regelmatig in een lagere ondersteuningsstand te fietsen. Denk daarnaast ook even aan je versnelling, zet deze niet te hoog. Bij ongeveer 50 trapomwentelingen per minuut wordt het rendement van de aandrijfunit geoptimaliseerd. Mocht je onderweg een buitje meepikken? Denk er dan thuis aan om je contactpunten te drogen voordat je de accu weer terugplaatst.

tip 6 afbeelding.jpg
Lang en gelukkig

Klaar voor de (nieuwe) start?

Door het inleveren van het aantal mogelijke kilometers per lading, kan jijzelf de levensduur van je accu aanzienlijk verlengen. De accu zal duis langer meegaan als je de accu tussen 20% en 80% gebruikt. Ook is het belangrijk om de accu niet volledig te ontladen. Wij raden aan om de accu tussen de 30% en 70% te houden wanneer je niet al te grote afstanden fietst.

Mr. Accu wenst jouw veel mooie
kilometers met je gereviseerde accu!